dinsdag 19 februari 2013

Helemaal weg!

Het zal jullie misschien ook al wel eens gebeurd zijn: je wil een bestand met gevoelige informatie van je PC wissen.
Gewoon wissen en nadien de Windows-prullenbak leegmaken is maar een schijnmaneuver. Daarmee is het bestand helemaal niet van de harde schijf verdwenen.
De ruimte die het inneemt is alleen maar gemarkeerd als zijnde vrij en beschikbaar om overschreven te worden door een ander bestand.
En zolang dat niet gebeurd is, is het “gewiste” bestand met behulp van geschikte programaatjes zoals bijvoorbeeld Recuva, terug boven te halen.
Tussen haakjes: over Recuva heb ik het hier al eens gehad.

Als je dus zeker wil zijn dat er van een bestand geen resten meer overblijven, moet je de ruimte die het inneemt op je harde schijf overschrijven.
Maar hoe doe je dat?

Je kan dat bijvoorbeeld in Windows.
Met het commando:
cipher / w:X
dat je als administrator moet uitvoeren en waarin X = de drive waar je alle als vrij gemarkeerde ruimte overschrijft, eerst met nullen 00, dan met FF en tenslotte met willekeurig gekozen getallen.
Maar er bestaan ook stukjes gratis software die dit voor u doen.
En dan kom ik bijna automatisch bij één van mijn favorieten terecht die ik hier vroeger ook al ter sprake bracht: CCleaner.
CCleaner heeft inderdaad in zijn gereedschapskist een gegevenswisser zitten die u toelaat om dat overschrijven zonder omwegen voor u uit te voeren.
Bedenk wel dat dit tijd kan vergen (zie beeld hieronder).
Als ik het moet doen zorg ik ervoor dat het een onderdeel wordt van mijn wekelijkse onderhoudsbeurt op vrijdagavond.
Maar over die kuisbeurt heb ik het hier twee jaar geleden al eens gehad.

image

Geen opmerkingen:

Een reactie posten