donderdag 3 januari 2013

Een paar redelijk verse computertips

Tip 1
Hebben jullie een OCR-programma op jullie PC staan?
Als dit wel het geval is, dan zal je aan mijn eerste tip van vandaag niet veel hebben.
Maar ik en velen met mij, moeten het zonder dure programma’s als Omnipage of ABBYY Finereader stellen.
En toch heb ik er soms nood aan om een tekst waarvan ik b.v. alleen nog maar een afdruk bezit in mijn tekstverwerker te laden om hem verder te bewerken.
Welnu dat klusje kan gratis en voor niets geklaard worden via de online dienst Online OCR:

image

Je scant de tekst als een beeld (in JPG-, JPEG-, BMP-, TIFF- of GIF-formaat) dat je uploadt naar Online OCR. Je kiest de taal van te bekomen tekst en na korte tijd kan je het te bewerken Word-bestand downloaden.
Handig en goedkoop nietwaar?
Maar wil je toch voor een kleine prijs (€9,95) iets dergelijks permanent op je PC beschikbaar hebben, dan kan je bij ABBYY Screenshot Reader terecht. Dat programma biedt de mogelijkheid om een schermafbeelding onmiddellijk in tekst om te zetten.

image

Tip 2

Iets anders nu voor wie muziek downloadt in iTunes en daar nadien een CD-tje wil van maken.
Dan moet je het m4a-formaat waarin iTunes de muziekjes opslaat eerst omzetten in mp3-formaat, want de meeste “brandprogramma’s” (Nero b.v.) kunnen niet direct met m4a overweg.
Maar ook hiervoor kan je online bij een gratis conversiedienst terecht. Bij media.io bijvoorbeeld:

image

En ook hier geldt weer: heb je liever zo’n conversieprogramma op je PC staan, dan kan je het gratis programma Free M4a to MP3 Converter 7.2 installeren:

image

Voilà.
Maar misschien heb ik hier wel weer open deuren ingetrapt?
Of misschien kennen jullie betere on- en offline-oplossingen voor dezelfde “computerproblemen”?
Laat het me dan weten (herve.tavernier2@pandora.be). Ik vertel het hier dan wel verder.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten