dinsdag 15 november 2011

Clean

Mia weet het en ik weet het ook: als er spaghetti op tafel komt is het opletten geblazen.
Mijn hemd, mij pull, mijn broek,… lopen het risico om een rood kleurtje te krijgen vanwege de lekkere saus die dan telkens langs mijn vork en lepel glipt.
Ik weet dat servetten en bavetten kunnen helpen, maar ik wist ook dat de definitieve oplossing van de chemie moest komen: een vochtafstotend middel dat de smurrie geen schijn van kans geeft.
Nu ja een oplossing. Voor mijn kleren wel, maar wat op mijn hemd en broek niet plakt komt op de grond terecht en dat is natuurlijk ook niet alles.

Bestaat dat dan al zo’n super vochtafstotend middel?
Jawel.
Onlangs hebben wetenschappers van Ross Technology Corp een op siliconen gebaseerde spray ontwikkeld die zeer veel soorten oppervlakken droog houdt.
De meer algemene toepasbaarheid van die spray viel eigenlijk een beetje uit de lucht. Want Ross Technology Corp is een staalverwerkend bedrijf en oorspronkelijk was het de bedoeling om een stof te vinden die corrosie van staalproducten voorkomt.

De spray die op de markt komt onder de duidelijke naam NeverWet en is een zogenaamde superhydrofobe stof. Een super-watervijandige stof dus.
Maar de spray stoot blijkbaar niet alleen water af, maar ook veel andere vloeistoffen zoals olies, fruitsappen,… ketchup… Dus niet alleen maar super-watervijandig, zelfs super-vloeistofvijandig.
Het geheim zit blijkbaar in de silicium-nanobuisjes waaruit de spray is opgebouwd.
Die superdunne buisjes zijn familie van de koolstof-nanobuisjes waar ik het vorige donderdag over had. Maar de koolstofatomen (C)  zijn hier vervangen door siliciumatomen (Si). Wat voor iemand die nog iets van chemie onthouden heeft niet zo verwonderlijk overkomt. Si staat immers in dezelfde groep als C en heeft dus analoge eigenschappen:
image

De onderzoekers van Ross stellen dat de spray niet alleen vloeistoffen afstoot, maar ook zelfreinigend werkt en stoffen ook vrij houdt van bacteriën en ijs.
Je kan zelfs je smartphone of iPad met een laagje van de spray “liquidproof” maken.

Bekijk onderstaand filmpje maar eens en dan zie je tot wat NeverWet in staat is.
Op NeverWet-site is zelfs een nog illustratievere video te zien.
Misschien moet Mia’s wasmachine binnenkort wat minder draaien…

Vaarwel bavetten en servetten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten