dinsdag 27 september 2011

De Nobelprijstijd komt er weer aan

Eind september begin oktober worden de Nobelprijzen weer uitgedeeld.
Gezien mijn verleden is dit voor mij ieder jaar weer iets waar ik met enige spanning naar uitkijk.
Ik ben echt benieuwd wie de winnaars zullen worden, zeker in de positief-wetenschappelijke domeinen.

En wie mijn blogje een beetje volgt weet dat de minder ernstige Ig-Nobelprijzen eerst aan bod komen.
Ter herinnering: Ig komt van ignoble, "niet nobel" dus.
Overmorgen al, donderdag 29 september, worden de prijzen die ons eerst doen (glim)lachen en ons daarna doen nadenken, in Boston USA wereldkundig gemaakt.
En dit jaar is de bekendmaking live op YouTube te volgen. Maar dan moet je er wel heel veel voor over hebben. Want 29 september 7.30 pm in Boston is vrijdag 30 september om half twee ‘s nachts bij ons…
Dat zal voor de meesten wel iets te veel gevraagd zijn vermoed ik.
Je kan in elk geval ‘s anderendaags op de site van de organisatoren, Impropable Research, gaan kijken welke merkwaardige onderwerpen dit jaar bekroond zijn.

Om even de sfeer waarin dat Ig-feest verloopt te schetsen, toon ik hieronder een fragment uit de proclamaties van vorige jaren.
De organisatoren gebruiken ieder jaar een klein meisje, Miss Sweetie Poo, dat de laureaten die hun prijs komen toelichten tot de orde roept als hun uitleg te lang begint te duren. Met een duidelijk “Please stop, I’am bored” – “Stop alstublieft, je verveelt mij”, stuurt ze de geleerde heren zonder pardon naar huis.
Probeer je zoiets maar eens voor te stellen bij de o zo stijve ceremonie van het Zweedse Nobelprijscommité…


Geen opmerkingen:

Een reactie posten