vrijdag 17 juni 2011

Mia’s goudlint-probleem

Mia wil als cadeautje voor de kinderen van ons nichtje 6 blikjes cola inpakken met prachtig goudlint.


image

Maar Mia is nogal zuinig op haar goudlint.
Ze wil het lint 1 maal rond de 6 blikjes binden en ze vraagt zich dus af hoe ze dat best doet om zo weinig mogelijk lint te gebruiken: in bovenaanzicht volgens A, volgens B of volgens C? Of maakt dat niets uit?

Ik vraag hierover jullie gewaardeerd advies.
Maar ik wil wel een “bewijs op tafel”, want lichtgelovig is Mia niet!
En geen gedoe over de grootte van de knoop. Want die is er niet.
Mia zal de uiteinden van het lint mooi tegen elkaar nieten en er dan zo’n schitterende gouden ster op plakken, zegt ze.
image
Als je Mia kan helpen met haar probleem, laat het me dan weten tegen zondagavond: herve.tavernier2@pandora.be
Ik ga intussen ook een beetje rekenen.
Ik ga als straal van de blikjes 1 (één dus) nemen. Doe dat dan liefst ook maar.
Dan kan ik hier maandagavond om 21.30u. mijn berekening gemakkelijker met die van jullie vergelijken.

2 opmerkingen:

  1. 3x dezelfde lengte nodig

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Juist, maar de lengte van het lint = 12.R + 2πR waarin R de straal van de bovenkant van een blikje is.
      Groetjes
      Hervé

      Verwijderen