woensdag 27 april 2011

Handig hulpje

Ik schrijf dit blogje met Windows Live Writer.
Een prima WYSIWYG-editor voor bloggers.
Maar als je speciale symbolen moet inbrengen laat Live Writer, en met hem veel andere tekst-editors, me lelijk in de steek.
En frequenter dan je zou denken heb ik in een tekst een bijzonder karakter nodig: @, √, →, α, enz.

Wat ik dan moet doen: naar Word gaan, daar een nieuw leeg document openen, naar invoegen gaan, daar symbolen openklikken, daar het juiste symbool selecteren, dat symbool invoegen, dat symbool kopiëren en tenslotte dat symbool plakken waar ik het nodig heb.
Een nogal omslachtige operatie zoals je kan lezen.
Ik weet wel dat voor de meeste van die symbolen ook Alt- en ASCII-codes bestaan, maar die ken ik niet van buiten.

Per toeval heb ik vorige week een site van ontdekt die op één pagina een behoorlijke set van die speciale tekens verzameld heeft.
Het volstaat om een symbool op die pagina aan te klikken om het naar het klembord van Windows te kopiëren.
Dan kan je het teken onmiddellijk plakken.
En met een “klik-alttoets-klik – sequentie” kan je meerdere speciale tekens in één keer naar het klembord kopiëren.
Dat is gaat veel handiger en sneller dan dat hele Word-gedoe.
Ik heb dus een snelkoppeling naar CopyPastCharacter.com op mijn bureaublad gezet.
En als ik ✌✎♠♣♥ nodig heb, is dat in een mum van tijd geflikt.
Ik ben daar heel om.
Misschien hebben jullie ook wel iets aan dit handig hulpje ?

image

Geen opmerkingen:

Een reactie posten