zondag 26 december 2010

Dead Drops: bestanden uit de muur

File-sharing, het uitwisselen van allerlei computerbestanden, is er al vanaf de eerste jaren dat Internet voor iedereen toegankelijk werd.
Ik herinner me hoe ik lang geleden (1989) lid was van Compuserve. Zo kon ik via de bulletin boards en de forums van dit Amerikaans netwerk, allerlei programmaatjes downloaden.
Nadien kwam Usenet met zijn nieuwsgroepen.
Dat verliep nog allemaal via inbelmodems.

Toen het Wereldwijde Web zijn deuren opende en het datatransport via veel snellere lijnen begon te verlopen (ISDN; ADSL, kabel), verschenen Napster, Limewire, eDonkey, eMule, Bittorent,.. op het toneel: peer-to-peer netwerken, waarbij de aangeslotenen, bestanden op hun computers beschikbaar stelden voor alle andere netwerkleden.
Er werd (en wordt nog) gedown- en geupload dat het een lieve lust was (en is).
Zelf maak ik zo nu en dan nog eens gebruik van Bittorrent en eMule.

En nu, eind 2010 is er weer iets nieuws verschenen op het file-sharing toneel: Dead Drops.
Dead Drops is een wel zeer bijzondere vorm van bestandsuitwisseling.
Hoe zit het in mekaar?
Dead Drops is een anoniem peer-to-peer file-sharing netwerk dat voor iedereen toegankelijk is. Maar dan wel en hou je vast: via een in een muur gemetselde USB-stick! Volledig offline dus!


Dead Drops is een “vondst” van Aram Bartholl.
En als je wil weten waar je kan “gaan tanken”: dit is de adressenlijst.
Maar je kan ook op onderstaande kaart klikken. Er zijn over heel de wereld al (!) 104 dead drops te vinden met een totale inhoud van ongeveer 265 GB.
Wie weet wat daar allemaal tussen zit…

image

Of Dead Drops een lang leven beschoren is? Ik betwijfel het!
Er zitten nogal wat risico’s aan vast voor de ‘tanker” vind ik: virussen, betwistbare inhoud enz.
Maar ik wou jullie er toch even mee laten kennis maken.
Als je binnenkort ergens zo’n USB-stickje uit een muur ziet steken, dan weet je tenminste wat dat daar zit te doen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten