dinsdag 23 november 2010

Koken... aan de Harvard University

Ik heb lang getwijfeld of ik dit berichtje wel zou plaatsen.
Want we worden tegenwoordig op TV overspoeld door kookprogramma’s: Jeroen Meus, Piet Huysentruyt, Jamie Oliver, Guy Van Cauteren, Peter Goossens, Sergio Herman,… Je kan je toestel niet aanzetten of je ziet wel ergens één van die mannen in de potten roeren.
Waarom het hier dan nog eens over keukenpieterijen hebben?

Omdat het koken waar dit berichtje over gaat toch wat anders is qua benadering.
Het gaat vandaag over de cuisine moleculaire.
Chemie en fysica als hulpmiddel om gerechten klaar te maken. De keuken als laboratorium dus.
Het is niet de eerste keer dat ik dat onderwerp in mijn blogje aansnij.
Maar de reden waarom ik het er vandaag weer over wil hebben is, dat de beroemde Amerikaanse Harvard University haar reeks “Science and Cooking” gratis online gezet heeft op YouTube en iTunes.


Voor de keukenliefhebbers met wetenschappelijke interesse is dit een echte buitenkans.
Want in de kooklessen die je hier voorgeschoteld krijgt, krijg je uitleg over het waarom van de ingrediënten, de kook- en baktijden, de oventemperatuur enz.
Ik weet wel dat dit geen eenvoudige kost is. Maar dit haalt wel het hocus pocus uit de keuken.
Ik geef jullie hier alvast de kans om er kennis mee te maken:



Sommigen zullen dit misschien wel een heiligschennis vinden.
Een schande voor de echte kookkunst.
Hetzij zo.
En er is natuurlijk ook nog altijd SOS Piet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten