dinsdag 14 september 2010

Google instant: probeer het even uit

Misschien heb je de heisa rond Google Instant de laatste dagen een beetje mee gevolgd.
Waarover gaat het?
Google heeft een nieuw aspect toegevoegd aan zijn zoekalgoritme.
Van zodra je een zoekopdracht begint in te typen, krijg je onmiddellijk zoekresultaten op het scherm.
En die zoekresultaten worden snel aangepast naargelang je je zoekopdracht vervolledigt of wijzigt.
Het effect zou moeten zijn: sneller zoeken.
Onderstaand filmpje (met daarbij nog één van mijn favoriete chemie-songs!)  illustreert het mechanisme duidelijk denk ik:

Google instant aan het werk

Maar let op: Google Instant werkt nog niet in Europa! Nog een tijdje geduld…
Of toch niet!
Wie Google Chrome als browser gebruikt, kan het ook hier nu al uitproberen.
Wat je moet doen?
  • klik met de rechtse muisknop op de shortcut naar Google Chrome
  • klik op “Eigenschappen”
  • maak in “Doel” een aanpassing door op het einde de extra switch
    --enable-match-preview toe te voegen.
    N.B.:Hieronder zie je dat ik nog een andere switch heb toegevoegd
    (--auto-translate). Wie daar meer wil over weten, moet hier maar eens gaan kijken.

    image
  • klik op “Toepassen”.
Van nu af aan kan je Google Instant uittesten in Google Chrome.
Alhoewel ik ondervonden heb dat het soms nog wel eens hapert.

Het heeft niet lang geduurd of er waren al programmeurs die er in slaagden om Google Instant te integreren in Google Maps!
Dat betekent dat je onmiddellijk de locaties op de kaart ziet, terwijl je de naam nog aan het intypen bent.
Dit gaat zelf ook voor een routebeschrijving. Terwijl je intypt “Brabantdam, Gent to Meir, Antwerpen” bijvoorbeeld, zie je reisweg al op het scherm verschijnen.
Let op je moet echt "to" gebruiken en niet "naar".
Probeer het werk van Hartlabs maar eens uit door op onderstaand beeld te klikken:

image

Snel, sneller, snelst dus. Maar of het allemaal echt zo nuttig is?…

2 opmerkingen:

  1. tiens, bij mij werkt dat al lang hoor, als je iets intypt komen er verschillende suggesties.
    Ik werk wel met Firefox, altijd laatste update...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja Marc, suggesties werkt al langer bij Google, maar in Google Instant zie je onmiddellijk de zoekresultaten terwijl je intypt.
    Dit is wel supersnel, maar eigenlijk vind ik dat niet erg nuttig.
    En er is nu ook al een Google Instant Images die in alle browsers werkt. Terwijl je een zoekterm intypt krijg je onmiddellijk beelden voorgeschoteld: http://cdn.michaelhart.me/mh/instant/images/
    Maar blijkbaar moet de zoekterm Engels zijn. Met Nederlands werkt het niet of slecht.

    BeantwoordenVerwijderen