zondag 29 augustus 2010

Scientific American bestaat 165 jaar!

Ik ben al sinds 1964 een tevreden lezer van de Scientific American.
In mijn eerste lezersjaren kocht ik het populair wetenschappelijk tijdschrift in een overvol en rommelig boeken- en krantenwinkeltje rechtover de Minardschouwburg in Gent.
Toen Mia in mijn leven kwam en ik naar Limburg trok, kon ik het boekje, na afspraak met de winkelier, ook in Hasselt kopen. In een winkeltje op de Grote Markt, onder zaal De Valck – De Ware Vrienden-Climax, waar Mia met Het Hasselts Toneel repeteerde.
Toen dat pand plaats moest ruimen voor een winkelgalerij, kon ik na enig zoeken terecht in een tijdschriftenzaak in de buurt van het Hasselts begijnhof.
Jarenlang ging ik zo maandelijks mijn wetenschappelijk leesvoer afhalen.
Ik heb die boekjes nog allemaal, mooi gerangschikt in dossierdozen op zolder. En zo nu en dan ga ik nog in de oude nummers bladeren. En mijmeren over vervlogen jaren.
Sedert een 10-tal jaren koop ik geen gedrukte afleveringen meer. Ik heb nu een abonnement op de digitale editie, Sciam Digital, die ik maandelijks als een pdf-bestand download.
46 jaar leesgeschiedenis dus.

Maar de Scientific American is veel ouder dan dat.
Het allereerste nummer verscheen op 28 augustus 1865. Je kan het nummer online lezen en zelfs downloaden als je op onderstaand beeld klikt

image
165 jaar oud en nog altijd springlevend dus.
Bij gelegenheid van die verjaardag presenteert de redactie op de site van het tijdschrift een diashow. Op een tijdlijn worden de belangrijkste wetenschappelijke en technologische ontdekkingen en realisaties in die voorbije 165 jaar weergegeven. Zoals elke selectie is ook hier de inhoud eigenzinnig en onvolledig.
Maar echt de moeite waard om er eens door te bladeren.

image
Je zal verstomd staan wat er in die 165 jaar (niet veel meer dan 2 mensengeneraties dus) allemaal ontdekt en ontwikkeld is.

Naar welke diashow zullen onze nakomelingen over 165 jaar kijken?

1 opmerking:

  1. Geachte heer Tavernier: Ik ben er tot op heden niet ingeslaagd om een exemplaar van Scientific American van 1964 te vinden. Ik ben op zoek naar het artikel van Harland & Rudwick "The Great Infra-Cambrian Ice Age." in SciAm van August 1964: p. 28-36. Hebt u misschien dit exemplaar? En indien dat zo is, zou u voor mij een redelijk hoogwaardige scan in kleur kunnen maken van dat artikel? Uiteraard ben ik graag bereid u daar een vergoeding voor te betalen! Met dank voor uw belangstelling in dezer, met vriendelijke groet, Rob Smit (een geoloog met pensioen geïnteresseerd in de geschiedenis van onze aarde!). E-mail: aru3smit@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen