vrijdag 7 mei 2010

Zie je ze ook vliegen?

Het fietsseizoen is al een tijdje aan de gang.
En vliegen zijn er ook al genoeg.

Veronderstel twee fietsers die volgens een rechte lijn naar elkaar toe fietsen met dezelfde constante snelheid van 15 km/h.
Op het moment dat ze zich op 30 km van elkaar bevinden, vertrekt er een vlieg vanaf het stuur van de ene fietser, recht naar het stuur van de andere fietser. En daar keert ze onmiddellijk weerom. Zo vliegt ze, met een constante snelheid van 30 km/h, steeds maar heen en weer van het ene stuur naar het andere.

Mijn puzzelvraagje van deze week: welke afstand heeft de vlieg in totaal afgelegd op het moment dat de twee fietsers elkaar ontmoeten?
Weet je het (en dat zou mij niet verwonderen), stuur mij dan tegen zondagavond uw antwoord met wat uitleg: herve.tavernier2@pandora.be
Maandagavond laat ik u weten hoeveel km de vlieg gevlogen heeft.

image
Kleine anekdote: toen ik nog fysicalessen gaf stond dit puzzelke jaarlijks in de reeks vraagstukjes …

Geen opmerkingen:

Een reactie posten