donderdag 4 februari 2010

Wat zit in je bakje?

Wat zit allemaal in je PC bedoel ik.
Welke hardware en welke systeemsoftware zit er allemaal in dat wonderdoosje?
Wat zijn de serienummers van al die dingen?
Wat is de fabricagedatum van al die dingen?
Hoeveel RAM geheugen is er aan boord en hoeveel kan er maximaal geïnstalleerd worden?
Hoe goed/slecht doet je bakje het in vergelijking met andere bakjes?
Een tijdje geleden heb ik hier Speccy voorgesteld. Een klein programmaatje dat je met een paar klikken heelwat van die informatie biedt.
Maar er zijn freaks (zoals ik) die meer willen.
En dan komt PC Wizard 2010 op de proppen. Net als Speccy, ook gratis, maar toch veel completer.
Zo zie ik met PC Wizard onmiddellijk dat ik 6144 MB DDR3-SDRAM onder de motorkap heb, maar dat er plaats is voor dubbel zoveel.
Dat mijn monitor gefabriceerd is in week 18 (laatste week van april) van 2009 en dus nog wel een tijdje meekan.
Het ordewoord is dus duidelijk: freaks aller landen: klikken en installeren.
Tenzij er een PC-fanaat is die nog iets straffers kent?

image

Geen opmerkingen:

Een reactie posten