zaterdag 6 februari 2010

Groot alarm

Eergisteren ben ik even opgeschrokken.
Ik ging samen met Mia wat inkopen doen in de Hasseltse Carrefour.
Nietsvermoedend reed ik mijn leeg winkelkarretje door de ingangspoort aan de kassa’s.
En lap: daar ging een oorverdovend alarm af.
De kassière aan de kassa naast de ingang keek mij doordringend aan.
’Ik kom hier wel met een leeg karretje binnen” zei ik, “ik heb nog niets gekocht”.
”Om het even” zei ze, “je zal je toch moeten laten controleren aan de onthaal(?)-balie”
”Misschien zit er wel iets in je zakken dat het alarm doet afgaan”.
Dát voelde ik als een ongeoorloofde beschuldiging aan.
”Is het alarmsysteem niet defect?” probeerde ik nog, maar ze keek me dwingend aan en wees naar de plaats waar ik me moest laten onderzoeken. Ik zag de andere klanten grinniken.
”Kom” zei Mia, “da’s toch geen probleem”.

De mevrouw van het onthaal ging met de scanner over mijn redelijk nieuw daimlederen vest. Geen signaal.
”We gaan uw hemd eens proberen” zei ze
En daar had ze prijs.
Links binnenin zat een klein stoffen label.
Remove before washing or wearing” stond er op.

old-navy-security-tag2
Het ging om een splinternieuw hemd dat we onlangs in de Makro hadden gekocht.
Blijkbaar was dat hemd dus gemerkt met een RFID-tag.

RFID staat voor Radio Frequency IDentification.
Zo’n RFID-labeltje is een stukje elektronica dat reageert op een radiosignaal van een leestoestel (aan de kassa b.v.) en dan een gecodeerde informatieboodschap uitstuurt.
Naar het schijnt worden die RFID-tags meer en meer in kleren en andere artikels aangebracht met het oog op de automatisering van het bijhouden van inventarissen.
En dat is nog niet alles.
Het label laat de informatica van de kassa toe om je aankoop te registreren.
Maar in combinatie met je klantenkaart kan nu ook bijgehouden worden wat je precies koopt. Je voorkeuren zijn dus op den duur bekend en marketing kan erop afgestemd worden. Je kan bij een bepaalde categorie klanten ingedeeld worden die gerichte reclame in zijn bus kan verwachten…
Big Brother is dus echt wel watching you…

Aan de uitgangspoort van de verkopende winkel geven de tags geen alarmsignaal af. Maar aan de ingangspoort van een andere winkel kan de RFID-tag een alarmsignaal veroorzaken.
Vandaar het opschrift “Verwijderen vóór wassen en dragen”.

Toen ik na controle en wegknippen van het label weer met mijn karretje door de ingangspoort van de Carrefour reed zei ik tegen de strenge kassierster:
”Ze hebben iets gevonden in mijn hemd.”

Stel je voor dat ik in de Makro een nieuwe onderbroek gekocht had…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten