zaterdag 2 januari 2010

Scherven brengen geluk. Secondelijm ook.

Op de eerste dag van het nieuwe jaar heb ik al direct prijs gehad:
ik heb een potje gebroken!
Een dekseltje eigenlijk dat op dat potje past.
Een dekseltje van een heel oud potje nog wel. Een erfstuk van mijn moederke. Een potje waarin Mia een paar kleine snuisterijtjes bewaart.
Ik hoop dus maar dat scherven geluk brengen.

Mijn eerste geluk bestond er in elk geval al in dat Mia niet het principe “potje breken, is potje betalen” wou toepassen.
Dat zou in dit geval ook niet gekund hebben, want zo'n oud mooi potje vind je nergens meer.
Maar ik “mocht” de scherven wel lijmen.

Met secondelijm.
En als ik secondelijm mag gebruiken ben ik in mijn element. In mijn scheikundig element.
Want secondelijm is chemie op zijn best.

Secondelijm is een cyanoacrylaatlijm.
Het werkzame bestanddeel is in de meeste gevallen methyl- of ethylcyanoacrylaat.
Dit is een vloeibare ester van cyanoacrylzuur.
Het bijzondere van die esters is dat ze onder invloed van water zeer gemakkelijk polymeriseren.
D.w.z. dat zeer veel van de relatief kleine estermoleculen (monomeer) onder invloed van water aan elkaar gekoppeld worden tot zeer lange ketenmoleculen (polymeer).
Een belangrijk kenmerk van deze polymerisatie is dat ze zeer snel gebeurt én bij kamertemperatuur. Vandaar dat men met een lichte overdrijving van secondelijm spreekt. In gewone omstandigheden wordt de volle sterkte van de las echter pas na een tweetal uur bereikt.
Maar water is nodig om de polymerisatie op gang te brengen:


Sporen vocht op de twee breukvlakken die men aan elkaar wil lassen volstaan om de brokken ijzersterk te lijmen.
Maar meteen volgt mijn tip: als je stukken met secondelijm aan elkaar moet lijmen kan je het verlijmingsproces en de tijd nodig om de las op volle sterkte te krijgen drastisch verkorten door de verlijming in de damp van kokend water te houden.
In de damp van een waterketel b.v. of boven een stoomapparaat.
Maar let op dat je je vingers niet verbrandt…
De hogere temperatuur en de hogere waterconcentratie versnellen de polymerisatie!

Hieronder het resultaat van mijn eerste lijmwerk van dit jaar.
Het potje is gered. En ik ook.

potjedeksel
Chemisch geluk dus voor mij bij een huishoudelijk ongelukje.
Mijn chemiejaar is dus al goed begonnen.
Dankzij de secondelijm op nieuwjaarsdag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten