zondag 10 januari 2010

Gordiaanse en andere knopen

Ik ben nooit lid geweest van de scouts.
Wel van de KSA.
Maar die jeugdbeweging had het minder voor palen sjorren en knopen leggen.
Ik ben dus op dat gebied totaal niet onderlegd. Een analfabeet zelfs.
En dat brak mij vies op toen Mia mij zeer onlangs vroeg om twee touwtjes aan elkaar te knopen. “Met een platte knoop” zei ze “dat gaat niet los”.
Ik stond daar met mijn mond vol tanden en twee stukjes touw in mijn handen.
Ik hoor jullie al lachen: “kan hij zo iets simpel niet! Hoe is ’t mogelijk”.

Ik heb mij even teruggetrokken.
Naar het plekje waar ik gegarandeerd de oplossing zou vinden.
Ik heb gegoogled en gebingd.
En ik kwam al snel op een zeer knappe site terecht waar elke knoop zijn geheimen prijs geeft:

image 
In de rubriek “huishoudknopen” vond ik hem, de platte knoop. Onder zijn Engelse naam “reef knot” of “square knot

image
Als je op bovenstaand beeldje klikt, kom je op een pagina terecht waar je een zeer duidelijke animatie kan zien, die je leert hoe eenvoudig zo’n platte knoop wel te maken valt.
Maar je kan er ook lezen dat die platte knoop helemaal niet zo’n vaste en veilige knoop is als Mia wel beweert. Integendeel. Afhankelijk van het te knopen materiaal komt zo’n platte knoop soms (te) snel los.
Je bent veel beter af met de visserskoop.
Die is wel moeilijker te maken, maar ook het leggen van die knoop van Vlaamse origine, wordt duidelijk en stap voor stap uitgelegd:

image 
Op Animated Knots with Grog kan je nog ongeveer 118 andere knopen leren leggen. Om helemaal van in de knoop te geraken…

Ik heb intussen mijn lesje geleerd: ik kan nu eindelijk de eindjes aan elkaar knopen!

4 opmerkingen:

  1. Bij vissers is het ook belangrijk te kijken naar de sterkte van de lijn.
    Een knoop verminderd de trekkracht van de lijn, soms tot minder dan de helft.
    Een ideale knoop bestaat niet maar een goede knoop behaald tot 90% van de trekkracht. Een naaldknoop komt er dicht bij.
    Kabels en (dikke) koorden worden, als het gaat, aan elkaar geweven.
    rs

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor de nuttige informatie Roger. Ik heb weeral bijgeleerd. Ik denk dat gij vroeger wel scout zijt geweest. Ofwel waart ge in een vroeger leven visser.
    Ik ben intussen al eens gaan kijken hoe die naaldknoop precies in elkaar zit. Op de site die ik in mijn bericht aanhaal is hij te vinden bij "fishing" als "nail knot".

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ook al zit ik bij de scouts, toch bedankt voor de site!

    BeantwoordenVerwijderen