zondag 29 november 2009

Roet in het eten?

Ik ga eens wat roet in het klimaat-eten gooien.
De media maken ons al maanden lang duidelijk dat
  1. er een klimaatverandering aan de gang is waarbij de gemiddelde aardtemperatuur aan het stijgen is
  2. de toenemende concentratie aan het broeikasgas CO2 in de atmosfeer daar de voornaamste oorzaak voor is.
Van een kritische benadering van beide stellingen is er maar in zeer beperkte mate sprake.
De zogenaamde sceptici, die twijfelen aan de juistheid van die stellingen, hoor of zie je nauwelijks op radio of TV.
Dat wringt mij.
Ik voel mij niet bevoegd om een oordeel uit te spreken.
Ik zal dat hier dus ook niet doen.
Maar ik wil toch ook even de standpunten van een tweetal sceptici te laten horen.

In een audio-bestand eerst het standpunt van Salomon Kroonenberg, emeritus hoogleraar toegepaste geologie aan de Technische Universiteit Delft over de al dan niet opwarming van de aarde. Hij beantwoordt een vraag daarover gesteld door Martin Gaus in het Teleacprogramma De Kettingvraag - Hoe?Zo-Radio



En dan prof. Cees De Jager over de rol van het broeikasgas CO2
en de zon in de opwarming van de aarde (als die er al echt is).


Ik hoop dat wetenschappers zich niet voor politieke karretjes laten spannen.
En dat mediabonzen bereid zijn om (meer?) objectief te berichten over dergelijke belangrijke thema’s. Zomaar op de populaire kar springen is daar zeker geen goed voorbeeld van.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten