maandag 16 november 2009

Nog eens: rankings

Ik heb het in mijn blogje een goede maand geleden al eens gehad over een ranking van de beste universiteiten ter wereld.
Die ranking was afkomstig van de The Times for Higher Education van oktober 2009.
Ik vind die rangschikking niet meer op de site van The Times verdwenen (misschien heb ik niet goed genoeg gezocht), maar het Amerikaanse weekblad US News heeft hem nu overgenomen.

Zoals Jean-Pierre me toen in een reactie liet weten zijn rankings relatief.
Het resultaat hangt af van de normen die gebruikt worden om een rangschikking te bekomen.
The Times houdt geen rekening met het succes van afgestudeerden in het internationale bedrijfsleven.
Door de Times-ranking werden zes criteria gehanteerd:
  • beoordeling door andere universiteiten
  • beoordeling door eigen studenten
  • beoordeling van afgestudeerden door werkgevers
  • beoordeling van faculteiten door internationale collega’s van dezelfde faculteiten
  • beoordeling door internationale studenten
  • publicaties per faculteit
De eigenlijke reden waarom ik daar nu op terugkom heeft met Google Maps te maken.
De Indische blogger Mibazaar heeft namelijk een interessante toepassing van Google Maps gemaakt (een mashup in het vakjargon) waarin de 100 best gerangschikte universiteiten op de kaart worden gesitueerd.
Voor mij een nuttig hulpmiddel bij mijn blogberichten waarin ik het zeer dikwijls heb over artikels van wetenschappers van een bepaalde universiteit. Ik kan die univ’s nu onmiddellijk situeren op de kaart en er naar linken.
In de toepassing zie je daarenboven rechts van de kaart een tabel met de rangschikking en de globale score van elke universiteit.
Bij aanklikken van een ballontje op de kaart of van de naam in de tabel krijg je ook de deelscores op elk criterium.

Los van het (relatief) belang van de rangschikking, biedt die Google Map je een uitstekende kans om je aardrijkskunde wat bij te spijkeren.
Maak die wereldreis maar eens!

image

Geen opmerkingen:

Een reactie posten