zondag 25 oktober 2009

Windows 7 installeren. Pfioew, wat een miserie!

Ik heb gisteren Windows 7 Home Premium 64 bit geïnstalleerd.
Als een upgrade van Vista Home Premium 64 bit.
Omwille van de aankoopdatum van mijn PC had ik nog net recht op een gratis versie vanwege Acer, de computerproducent van mijn nieuwste machientje.
 

image
Helemaal vlekkeloos is die overschakeling evenwel niet gelopen.
Ik geef hier een korte beschrijving van het "mini-dramaatje", zodat je weet waaraan je je eventueel kan verwachten als je ook de stap zet.

De installatieprocedure doet eerst een test of alle geïnstalleerde programma’s wel compatibel zijn met de nieuwe Windows versie.
Dit bleek bij mij al niet het geval te zijn.
iTunes moest eruit.
Ook de virusscanner moest afgezet worden. Nochtans gebruik ik Microsoft Security Essentials, een puur (gratis) Microsoft product.
De drivers van mijn ATI Radeon grafische kaart moesten gedesactiveerd worden.
En de drivers van mijn Okidata printer moesten er ook uit.
Dat was dus even terug naar af. Een beetje tijdverlies, maar alles bij elkaar was dit vrij snel in orde gebracht. Maar het zou me na de upgrade wel nóg eens een herinstallatie vragen van dat wat ik nu moest de-installeren.

Lichtjes geïrriteerd herbegon ik er dan maar opnieuw aan.
Nu leek alles vlot te verlopen.
Maar dat was ijdele hoop.
Want in de laatste fase van de upgrade liep het echt lelijk mis.
Bij het opnieuw installeren van programma’s en apparaten was er, na 62% van die procedure, geen beweging meer in te krijgen.
Het installatieprogramma hing hopeloos vast.
Na twee uren hield ik voor bekeken en wilde ik de installatie afsluiten. Prompt kreeg ik de waarschuwing dat het afbreken van de upgrade als gevolg kon hebben dat mijn PC niet meer opstartte!
Eventjes ging ik aan het twijfelen, maar dan duwde ik toch resoluut de computer uit. We zouden wel zien.

Tot mijn opluchting lukte “het rebooten” van mijn PC probleemloos.
Gelukkig hadden de Microsoft-boys een perfecte rollback voorzien: alles wat al geïnstalleerd was, werd ongedaan gemaakt en mijn PC startte gewoon op onder Vista.
Alsof er niets gebeurd was…
Maar daarmee was mijn upgrade-probleem niet opgelost.
Wat doe je in zo’n geval? Juist: Googelen.
En ik had onmiddellijk prijs.
Er waren nogal wat collega-upgraders die precies hetzelfde voorhadden: ook bij hen was op 62% de kaars uit.
Eén van die mede-sukkelaars had het lef gehad om contact op te nemen met de hulplijn van Microsoft. En onmiddellijk wist men daar te zeggen waar het probleem zat er hoe het op te lossen viel. Blijkbaar ging het om een fout die ook al bij de installatie van Visa hier en daar de kop opgestoken had!

image 
Dit vind ik onaanvaardbaar!
Ik ben wel geen “Microsoft basher”, maar een bedrijf dat de wereld van de PC-operating-systems (nog altijd) domineert, zou zulke kemels niet mogen schieten. Zo’n duur product (€ 119 als je het moet kopen) zou dóór en dóór moeten getest zijn vooraleer het op de markt komt!.

Ik wist dus wat me te doen stond om de moeilijkheid op te lossen.
Ik zet het hier, ter informatie van (toekomstige) slachtoffers, nog even op een rijtje:

- klik met de rechtse muistoets op “Computer”
- klik op “Eigenschappen” en dan
  op “Geavanceerde systeeminstellingen”
- klik op “Omgevingsvariabelen”
- onder “Systeem variabelen”, klik je op “Nieuw” en dan druk je
  achtereenvolgens driemaal op "OK” tot je er uit bent
- tik dan de volgende informatie foutloos in:
  Variabele Naam:
MIG_UPGRADE_IGNORE_PLUGINS
  Varirabele Waarde: IphlpsvcMigPlugin.dll

En dan kan je de upgrade opnieuw opstarten.
Zó heb ik het ook gedaan. En dan lukte het.
Na 5 uur prutsen had ik Windows 7 eindelijk aan het bollen.
En “hij” bolt goed.
Voorlopig toch…

4 opmerkingen:

  1. Geachte heer Tavernier,
    Hartelijk dank voor het plaatsen van dit bericht. Zonder uw melding had ik het niet voor elkaar gekregen om Windows 7 te installeren. Niet zo'n goede beurt voor Microsoft. Het pakket koste 119 euro.

    Met vriendelijke groet,
    Rob Hamelberg

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijn dat ik je hiermee wat geholpen heb.
    Ik moet wel toegeven dat Windows 7 bij mij intussen (tot nu toe toch) feilloos bolt en... vlotter dan Vista.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb al vaak problemen gehad met microsoft-producten.Als je dan de hulplijn belt moet je eerst nog een half uur wachten voor je iemand aan de lijn krijgt, en dan zeggen ze dat het probleem niet bij hun ligt. Mailen naar de klantendienst hoeft ook al niet want ze antwoorden meestal toch niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je hebt gelijk, erg klantvriendelijk zijn ze daar niet.
    Maar al bij al draait mijn Windows 7 (na alle installatie-perikelen) hier bijzonder vlot en stabiel.

    BeantwoordenVerwijderen