woensdag 7 oktober 2009

Online Photoshoppen

Helemaal achteraan in mijn blogbericht van gisteren zag je een foto met de aankondiging van de Notenwandeling zondag a.s.in Romershoven.
Het was voor kenners en niet-kenners wel te zien dat er met Photoshop gewerkt werd.



Niet mijn werk, maar dat van Willy, één van de handigste leden van onze Romershovense Dorpsraad.
Willy is een echte duivel-doet-al met een enorme praktische intelligentie. Van houtbewerking over metaal draaien tot computerwerk, Willy brengt het altijd schitterend voor mekaar.
En zijn kabouterfotootje mocht er wel zijn vind ik.

Willy werkt met de echte Photoshop.
Ik niet. Ik vind dit programma te duur.
Ik neem mijn toevlucht tot de gratis online-foto-bewerkers die je tegenwoordig gemakkelijk op internet vindt.
Ze hebben natuurlijk niet alle toeters en bellen van dat topprogramma, maar de mogelijkheden zijn tegenwoordig toch zeer uitgebreid.
Ik weet dat meerdere van die dingen te vinden zijn, maar ik beperk me tot de twee waarmee ik ervaring heb. 

Tot voor kort gebruikte ik Picnick. Deze online-bewerker laat je toe om alle basisbewerkingen op een ge-uploadde foto uit te voeren: bijsnijden, contrast en belichting bijwerken, kleurzweem wegwerken, foto draaien enz. En ook een aantal effecten staan ter beschikking.

image
Maar sedert een paar maanden heb ik Picnick verlaten.
Ik zoek nu mij toevlucht tot Editor.
En deze fotobewerker komt wel heel dicht in de buurt van de beroemde Photoshop.
Werken met lagen, kleurkanalen, filters,…, het kan allemaal.
En allemaal gratis.

image
Je kan zelfs een kleine toepassing op je PC installeren, Pixlr Grabber, waarmee je een foto op je PC met een klik met de rechter muisknop onmiddellijk online in Editor kan openen en bewerken.
Ik vind dit zo handig dat ik dit tegenwoordig bijna altijd gebruik.

Fotoliefhebbers, probeer Picnick en Editor eens uit en laat mij eens weten wat jullie oordeel is.
Reblog this post [with Zemanta]

Geen opmerkingen:

Een reactie posten