donderdag 29 oktober 2009

Beeldjes jagen kan weer iets efficiënter

Ik heb het in mijn blogje al een paar keer gehad over het zoeken naar afbeeldingen of foto’s op internet.
Ik ben daar dan ook dagelijks mee bezig.
Een blogbericht moet immers geïllustreerd en opgelucht worden. Het oog wil altijd wat.
Dat Google afbeeldingen dan het middel bij uitstek is weten jullie al.
Maar gisteren heeft Google de efficiëntie van dat zoekwerk weer een beetje verhoogd.

Als je een (te) algemene zoekterm ingeeft, biedt Google je de kans om een keuze te maken uit verwante zoekopdrachten.
Daardoor kan je de resultaten dichter brengen bij wat je wenst en moet je niet allerlei ongewilde beeldjes de revue laten passeren.
Als voorbeeld laat ik zien welke verwante zoekopdrachten Google voorstelt als je de zoekterm ‘fietsen” intypt:

Verwant
Let er wel op dat je die keuze om verwante zoekopdrachten te doen niet altijd krijgt.
Dit gebeurt alleen maar als de Google-databanken een beeldenvoorraad hebben die verwant zoeken mogelijk maken.
En soms zijn de verwante opdrachten merkwaardig gekozen.
Voor zoeken op “voetbal” kreeg ik b.v. alleen “Ronaldinho” als mogelijkheid. Maar bij “bal” kreeg ik direct vier mogelijkheden: voetbal, voetbalbal(!), nikebal en strandbal.
Hoe abstracter de eerste zoekterm, hoe moeilijker Google het blijkbaar heeft om verwantschappen aan te bieden.
Het werkt dus nog niet perfect.

Verwante zoekopdrachten is ook niet bedoeld om gelijke of sterk gelijkende beelden te zoeken op internet.
Als dat de bedoeling is, moet je Google verlaten en naar TinEye overschakelen.

image 
TinEye is een omgekeerde zoekmachine.
Je doet een upload van een beeld of je geeft de URL van een beeld op. TinEye zoekt dan waar dat beeld of een sterk gelijkend beeld nog ergens op internet te vinden is.
Dit is straffe kost, want hier moet gebruikt gemaakt worden van beeldidentificatietechnieken.
Ongelooflijk. De mogelijkheden van de internettoepassingen blijven me dag in dag uit verbazen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten