zondag 20 september 2009

Zonnepanelen

Wij zijn bij ons thuis nog niet aan zonnepanelen toe.
Ik ben van mening dat de technologie nog teveel in zijn kinderschoenen staat. En dat de terugverdientijd nog te groot is.
Het zou wel eens zó kunnen zijn dat de terugverdientijd samenvalt met de levensduur van vitale onderdelen.
Daarenboven is Mia niet te spreken over het uitzicht van “die dingen op het dak”. Ze vindt dat aartslelijk.

image 
Ja mooi is het niet.
En de fabrikanten weten dit blijkbaar ook.
Want er wordt druk geëxperimenteerd met nieuwe vormen.
Eén van die nieuwigheden is de panelen in de vorm van dakpannen. SRS Energy is een bedrijf dat zoiets fabriceert.

image 
image 
Mia vindt dat al wat beter.
Maar dat blauw kleurtje vindt ze toch nog niet erg appetijtelijk
Naar het schijnt wordt er dan ook naarstig gezocht naar andere kleuren.
De zonnepannen zijn ook nog niet verkrijgbaar in ons landje.
Je moet daarvoor nog in Amerika zijn.
Maar als het in Philadelphia zonnepannen druppelt zal het binnenkort bij ons ook wel zoiets regenen.

2 opmerkingen:

  1. Beste Hervé, over uiterlijk valt te twisten en heeft je vrouw een punt. Het kan alleen nog maar mooier worden en voor vierkant is gekozen omdat je dan het hoogste rendement bereikt per m2.
    Echter, samen met R&R-systems is een tweeledige paneel gebouwd, die zowel warmte als electriciteit genereert. Zij zijn dan ook genomineerd voor een duurzame bouwprijs bij www.dubodag.nl en de 30e a.s. is de uitreiking. Mag ik hierbij de lezers van je blog verzoeken te stemmen op de PV paneel, maar vooral ook het produkt eerst te aanschouwen?
    Verder wilde ik graag vernemen welke prijs voor jullie aantrekkelijk zou zijn voor een panelen om tot overweging over te gaan?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hartelijk dank Takkie voor je reactie.
    Ik heb op de site van R&R Systems de pagina "Het Energydak®: Energiewinning uit daken" eens grondig bekeken en ik vind dit een inderdaad interessant systeem. We overwegen hier evenwel nog niet onmiddellijk een overstap naar zonne-energie omdat we pas vorig jaar een nieuwe hoogrendement mazout-gas-installatie geplaatst hebben. Ook het plaatsen van zo'n installatie wordt door de Vlaamse overheid met subsidies (max. € 2770) ondersteund.
    Toen hebben we de overstap zonne-energie wel overwogen, maar de beslissing is toen om allerlei redenen (kostprijs, uitzicht, terugverdientijd,...) in de "klassieke" richting gevallen.
    Ik heb intussen voor de Dubo Award wel mijn stem aan PV Paneel gegeven omdat ik vind dat dit renoverend systeem alle steun verdiend. Ik hoop dat de lezers van van mijn blog dit ook doen.

    BeantwoordenVerwijderen