woensdag 3 juni 2009

Is het misschien allemaal illusie?

In mijn blogje van 21 maart had ik het al over het merkwaardig verschijnsel van illusies.
Ik had het toen vooral over voelillusies en hoorillusies.
Vandaag gaat het over merkwaardige visuele illusies.

Op 10 mei werd in The Philharmonic Center for the Arts te Naples, in Florida de uitslag bekendgemaakt van een internationale wedstrijd voor de beste optische illusie.
En de winnaar is een ongelooflijk knappe en merkwaardige illusie: The break of the curveball.

Omwille van copyrights kan ik de winnende illusie hier niet embedden. Maar als je op het beeld hieronder klikt kom je op de blog van één van de makers terecht: Arthur Shapiro, professor psychologie aan de universiteit van Washington DC.

Illusie 1
Ik vertel vlug wat voor ongelooflijks je zal zien.
Het grijze balletje valt naar beneden.
Als je er recht naar kijkt, zie je het loodrecht naar beneden vallen.
Maar als je er schuin naar kijkt, door b.v. het blauwe balletje te viseren, dan zie je het schuin vallen!
Je kan met de illusie verder experimenteren door parameters te wijzigen.
Maar dat zie wel op de site.
En een verklaring kan je er ook vinden.

Wil je ook het werk van de andere laureaten bekijken dan moet je naar de website van de wedstrijd surfen.
Er is nog veel wonderbaars te vinden.

Deze schijnwaarnemingen leren ons hoe we door onze hersenen bij het waarnemen bedrogen worden.
We moeten dus vaststellen dat het gezegde “eerst zien en dan geloven” ook dikwijls maar een illusie is.

1 opmerking:

  1. ik heb in het verleden heel veel aura of scotoma gehad: visuele stoornissen die meestal de voorbode zijn van migraine-aanvallen(of soms epilepsie-aanvallen).
    Dr. Oliver Sachs heeft al talloze boeken geschreven over deze neurologische verschijnselen.
    Hij meent ook dat zogenaamde "verschijningen" die vooral in de hyperkatholieke wereld nog welig tieren, gewoon gezichtsstoornissen waren, wellicht van mensen die aan migraine en/of epilepsie leden.
    En omdat ik het zelf al veel heb beleefd, ben ik méér dan geneigd om hem te geloven....

    BeantwoordenVerwijderen