zondag 8 maart 2009

Lach je naar de 100 jaar… als je vrouw bent

Lachen is gezond. Dat hebben we al altijd gehoord. Maar we hebben al zoveel gehoord. Is dat wel waar?
Je kan op je beide oren slapen en verder lachen. Als je vrouw bent tenminste

Onderzoekers van de universiteit van Pittsburgh Medical Center onder leiding van Hilary Tindle, hebben in een studie aangetoond dat optimistische vrouwen echt gezonder zijn dan kniezers.
En ze zijn niet over één nacht ijs gegaan.
Hun onderzoek heeft 8 jaar geduurd en ze hebben maar liefst 97.253 vrouwen van 50 jaar en meer onderzocht.
De resultaten van dit wel zeer breed onderzoek hebben ze deze week op de conferentie van de American Psychosomatic Society in Chicago bekend gemaakt.
De lachebekken onder die grote groep vrouwen hadden 30% minder kans op hartziekten dan de kniesoren en 14% minder kans op ziekte in het algemeen. Bij zwarte vrouwen lagen die percentages zelfs nog hoger: respectievelijk 38% en 33%.
De onderzoekers wijzen er op dat er dus een verband bestaat tussen optimisme en gezondheid maar ze durven niet spreken van een oorzakelijk verband. Het zou kunnen dat optimisten gewoon gezonder leven. Dat ze minder zwaarlijvig zijn, meer bewegen en hun dieet beter volgen als ze moeten dieten.
Optimisten hebben meestal ook meer en beter sociaal contact en worden op die wijze gemakkelijker over stress-situaties heen geholpen.

 

De resultaten van dit onderzoek gelden dus voor vrouwen.
Zou het bij mannen anders zijn?
Ik voel me wel “ne redelijken optimist”, maar dat van dat minder zwaarlijvig en goed een dieet kunnen volgen… Dat zal dan maar alleen voor vrouwen gelden zeker?
Of ben ik pessimistischer dan ik denk?
Ik ga in elk geval alle vrouwen in mijn omgeving regelmatig aan het lachen blijven brengen.
Ze kunnen er maar baat bij hebben en voor mij en andere mannen zal het ook wel geen kwaad kunnen zeker?

ADHD

Geen opmerkingen:

Een reactie posten