dinsdag 10 maart 2009

Kepler laat mij nog lang niet los

APOD (Astronomy Pictures Of the Day) publiceerde gisteren een schitterende foto van het lichtspoor dat de Delta II-raket aan de hemel tekende bij de lancering van de Kepler-ruimtetelescoop.

Ik heb jullie in mijn blogje van 7 maart ook al iets verteld over het (beperkt) gebied van ons mekwegstelsel dat door Kepler zal geobserveerd worden om, als het lukt, sterren te vinden met planeten in de leefbare zone van die sterren.

Het te onderzoeken gebied ligt in de Orion-arm van onze Melkweg. In onderstaand beeld wordt die arm met Local Spur aangeduid. De gele bol is onze zon. De zwarte cirkel stelt de zonnebaan voor. D.w.z. de baan van onze zon rond het centrum (galactic core) van onze Melkweg. Je zal wel begrijpen dat het een tijdje duurt vóór de zon één rondje achter de rug heeft: 220 à 250 miljoen jaar. Men rekent dat onze Laura sedert haar geboorte al zo'n 20 à 25 rondjes gedraaid heeft. Maar sinds het verschijnen van de mens op aarde is ze slechts 1/1250 van een toertje gevorderd. Ze kruipt dan ook met een astronomisch slakkengangetje van 220 km/u. vooruit...



Op de NASA-Keplersite heb ik gisteren een interessante foto gevonden die het observatiegebied (FOV = Field of View) van Kepler in de Orion-arm verduidelijkt.
Dit FOV is zó gekozen dat er in een dicht sterrenveld gekeken wordt en dat de observaties op geen enkel tijdstip van het jaar gestoord worden door zonlicht.
Een gebied in een arm van het sterrenbeeld Zwaan (Cygnus) voldeed het best aan deze voorwaarden. De diagonale oplichtende band op de foto hieronder is de Orion-arm. Het raster stelt het FOV van Kepler voor.

Het is nu wachten op wat komen gaat.
Op dit ogenblik zijn er allerlei tests van de apparatuur aan de gang.
Ik hou jullie op de hoogte.
Men kan de hele missie vrijwel op de voet volgen, want geloof me of niet: NASA twittert over Kepler! 12 minuten geleden ontving ik de recentste tweet!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten