maandag 10 november 2008

Dialect

Hoeselt viert met succes zijn dialectmaand. Onder impuls van Paul Achten is een gevarieerd programma ineengezet om het gebruik van het Hoeselts dialect in ere te houden.
Ik kan geen "Hôessëls kallë". Ik versta het gelukkig wel, alhoewel de finesses me soms ontgaan: wat "fëtútë" zijn hebben ze me toch moeten uitleggen!
Ik kom uit "de Vlaanders", uit "Meirelbeke" aan de rand van Gent, waar mijn oude schoolkameraad Marc Van den Broecke zich ook zeer intens met dialectondersteuning bezighoudt. Hij heeft een website op poten gezet waarin het Merelbeeks dialect centraal staat en waar je naar de correcte uitspraak van woorden en gezegden kan luisteren. Misschien iets voor mensen uit "de Limburg" om daar eens een kijkje te gaan nemen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten